Igehirdetés
Lk 16, 1-12 alapján
Elhangzott:
Sopron, 2017. augusztusa
1Majd (Jézus) szólt a tanítványaihoz is: „Volt egy gazdag ember, akinek volt egy sáfára. Ezt bevádolták nála, hogy eltékozolja a vagyonát. 2Ezért előhívatta, és így szólt hozzá: Mit hallok rólad? Adj számot a sáfárságodról, mert nem lehetsz többé sáfár. 3Erre a sáfár így gondolkozott magában: Mit tegyek, ha uram elveszi tőlem a sáfárságot? Kapálni nem bírok, koldulni szégyellek.4Tudom már, mit tegyek, hogy amikor elmozdítanak a sáfárságból, legyen, aki befogadjon házába. 5Azután egyenként magához hívatta urának minden adósát, és megkérdezte az elsőtől: Mennyivel tartozol az én uramnak? 6Az így felelt: Száz korsó olajjal. Erre azt mondta neki: Vedd az írásodat, ülj le gyorsan, és írj ötvenet. 7Azután a másiktól is megkérdezte: Te mennyivel tartozol? Az így válaszolt: Száz kórus búzával. Erre így szólt hozzá: Vedd az írásodat, és írj nyolcvanat. 8Az ura pedig megdicsérte a hamis sáfárt, hogy okosan cselekedett, mert e világ fiai a maguk nemében okosabbak, mint a világosság fiai. 9Én is mondom nektek: szerezzetek magatoknak barátokat a hamis mammonnal, hogy amikor elfogy, befogadjanak titeket az örök hajlékokba.
10Aki hű a kevesen, a sokon is hű az, és aki a kevesen hamis, a sokon is hamis az. 11Ha tehát a hamis mammonon nem voltatok hűek, ki bízza rátok az igazit? 12És ha a másén nem voltatok hűek, ki adja oda nektek azt, ami a tietek?”
Jézus ezzel a
példázattal alaposan feladja nekünk a leckét.
Egyszer
egy református lelkész mesélte, hogy sikerült rávennie egy baráti családot,
hogy kezdjék el naponta olvasni a Bibliát. Felhívta a figyelmüket, hogy
mindenképpen az evangéliumokat olvassák először, minden nap egy fejezetet, mert
így érdemes elkezdeni ismerkedni a Szentírással. Aztán amikor néhány hónappal
később találkoztak, a lelkész rákérdezett a családnál, hogy hol tartanak. Erre
ők azt válaszolták: - Elakadtunk. – Á, biztosan Lk 16-nál, ugye? - kérdezte a
lelkész. – Honnan tudja? – csodálkozott a család. – Hát onnan, hogy mindenki
itt szokott elakadni.
Igen,
Testvéreim, vannak Jézusnak nehezen emészthető példázatai. Ott van például a
magvetőé, aki a vetőmag háromnegyedét hagyja elpusztulni, hogy aztán majd a
maradék negyedrésznyi jó termést hozzon. Vagy ott van a szőlőmunkások
példázata, amelyben a gazda az egy órát dolgozóknak is teljes bért fizet. És
ismerjük a nagy lakoma példázatát is, amelyben a házigazda az utcáról
odacsődített emberekkel eteti meg az ünnepi lakomát, mert a meghívottak nem
mentek el. Igen, Jézusnak vannak nehezen emészthető példázatai, de a hamis
sáfáré messze túlhaladja a többit. Mert Jézus egy tisztességtelen csalót állít
elénk példaképül. A kérdés az, hogy miért.
Testvéreim,
ha tényleg elkezdjük fejezetről fejezetre olvasni az evangéliumokat, és így
jutunk el Lk 16-ig, akkor egyet biztosan tudni fogunk: azt, hogy Jézus nem
bíztat bennünket csalásra. Nem becstelenségre biztat bennünket, amikor a hamis
sáfárt példaként állítja elénk, hanem valami másra.
Például
helyes helyzetértékelésre. A példázatbeli hamis sáfár tulajdonképpen egy
gazdasági vezető, aki a tulajdonos földjei és emberei felett rendelkezett,
méghozzá pazarló módon. Amikor a tulajdonos megdöbbenve hallotta, hogy mit
művel a sáfár, kijelentette, hogy nem lehet többé a sáfára, ugyanakkor
számadásra kötelezte, és erre egészen rövid határidőt szabott neki. Ekkor a
sáfár higgadtan felmérte, és értékelte a helyzetét. „Kapálni nem bírok,
koldulni szégyellek”, sáfárként pedig senki nem fog alkalmazni ezután. De
talált más lehetőséget! Lekötelezte azokat, akiknek adóssága van a tulajdonos
felé, hogy aztán jóindulattal legyenek majd irányába.
Ha
olvassuk a Bibliát, számtalanszor belebotlunk Istennek abba az ígéretébe, hogy
lesz számadás. Mindannyian megállunk az Úristen színe előtt, és megkérdez
bennünket, hogy mit kezdtünk magunkkal, az életünkkel, a lehetőségeinkkel, az
időnkkel és az erőnkkel. Lesz számadás. De vajon mi tart meg majd bennünket
ebben az utolsó ítéletben? A szavaink? A tetteink? A jó szívünk? Tudjuk, hogy
egyik se. Fiatalon azt hisszük, miénk a világ, mindenre képesek vagyunk. Aztán
idővel megtapasztaljuk az elesettségünket – testileg és lelkileg is. Az igazság
pedig az, hogy az Isten előtt mindig is elesettek voltunk, vagyunk és leszünk.
Teljesen az Ő erejére szorulunk. Egyetlen lehetőségünk lesz az utolsó ítéletben
is: Jézus Krisztus. Ha Ő ismer bennünket, és mi ismerjük Őt, és ha az Ő
szeretetében éltük az életünket, akkor az Ő szeretete megtart bennünket a
számadáskor is, és az Ő szeretetében élhetjük az örök életet is.
A
példázatbeli hamis sáfár gyorsan felmérte a helyzetét, kiválasztotta a
felmerülő lehetőségek közül az egyetlent, amelyik tetszetős volt a számára,
aztán pedig időt és energiát nem kímélve nekifeszült a terve megvalósításának.
Ez a második dolog, amiért Jézus példaként állítja elénk a hamis sáfárt.
Eltökélt volt, és céltudatosan cselekedett. Nem forralt bosszút, nem teketóriázott,
hanem kihasználta azt a kis időt, amíg még cselekedhetett.
És
ha már a céltudatosságnál tartunk, hadd tegyem fel a kérdést: mi is a mi
célunk? Mik azok a célok az életünkben, amelyekért olyan igyekezettel
munkálkodunk, mint ez a hamis sáfár?
Hallottam
egy lelkészről, akihez elment az egyik volt konfirmandusa, amikor sikeresen
leérettségizett. A 18 éves fiatalember boldogan mutatta a bizonyítványát. Erre
megkérdezte tőle a lelkész: - Nagyon jó, fiam, de mi lesz ezután? – Jelentkezem
az egyetemre, és elvégzem – mondta a fiú. – És azután? – faggatta a lelkész. – Keresek
valami jó munkahelyet, és elkezdek dolgozni. – És azután? – tudakolta kitartóan
a lelkész. – Keresek magamnak egy feleséget és családot alapítunk – válaszolta
a fiatalember. –É s azután? – vallatta tovább a lelkész. –Dolgozunk, gyereket
nevelünk, élünk. – És azután? – folytatta a lelkész, mire a fiú kezdett ideges
lenni. – Hát majd elmegyünk nyugdíjba, és az unokáinknak élünk. – És azután? – Azután
megöregedünk – felelte csendesen a fiú. – És azután?
És
azután mi lesz? Sok-sok célt kitűzünk, megannyiért küzdünk, de vajon ott van-e
közöttük, netalántán előttük és felettük az igazi cél: együtt lenni Jézussal
örökkön örökké?
A
hamis sáfár céltudatosan cselekedett, ráadásul igen leleményesen. Jézus
elmondásából tudjuk, hogy a sáfár még rendelkezett az emberekkel, így magához
hívathatta az adósokat. Ravasz módon mindenkit egyenként rendelt magához, és jó
nagy engedményt adott nekik a termények árából. Gyors döntést várt tőlük, és
nem hagyott gondolkodási időt számukra. Bizony, okosan cselekedett, „mert
e világ fiai a maguk nemében okosabbak, mint a világosság fiai” – mondja Jézus. Ez a
sáfár tisztességtelen volt, de nem ostoba. Kreatívan gondolkodott, és elérte a
célját – ezért is lehet példa számunkra.
9Én is mondom nektek: szerezzetek magatoknak barátokat a hamis
mammonnal, hogy amikor elfogy, befogadjanak titeket az örök hajlékokba – mondja Jézus.
Eszerint tehát minden dolgunkban és az életünk minden területén az örök életre
nézve kell gondolkodnunk és cselekednünk. Még a pénzügyeinkben is. Hiszen a
hamis mammon nem jelent mást, mint a földi javakat. Mammon mindaz, amit csak
birtokolhat az ember, de Jézus hamis mammonként emlegeti, hiszen ha a földi
javakba vetjük a bizalmunkat, az megcsal bennünket. Jézus arra hív bennünket,
hogy még a hamis mammont is arra használjuk fel, hogy az örök hajlékokban
szerezzünk magunknak barátokat, vagyis a legnagyobb barátot: magát Jézus
Krisztust. Még a pénzügyeinket is Jézusnak tetszően kezeljük, még a földi
javainkat is állítsuk az Isten országának szolgálatába.
Talán a
Testvérek is hallottak már Kiss Ulrich atyáról, a közgazdász jezsuita
szerzetesről. Ulrich atya vezetői tréningeket tart, és a képzését „Management
by Jesus” néven hirdeti. Ulrich atya ugyanis Márk evangéliumának a
tanulmányozása során rájött, hogy Jézus a világ legjobb menedzsere, ezért
minden vezetőnek érdemes lenne Tőle tanulnia.
Időközben
kész mozgalommá fejlődött ez a keresztény vezetőképzés, amely eredetileg
lelkigyakorlatnak indult, és ma már azt mondják, hogy kétféle
vállalkozó van: aki járt már Kiss Ulrich atya szakmai hétvégéjén, és aki
előbb-utóbb fog.
Az egyik érdekes és fontos dolog ezen a tréningen, ami minket most érint,
a pénzügyekről való gondolkodás. Kiss Ulrich atya azt mondja: Ezeken a
hétvégéken meg szoktam kérdezni a részvevőket, el tudják-e képzelni, hogy Urunk áfacsaló volt? - Hát azt
nem, felelik.
- És nem az ő példáját kellene követni? –Rendben - így ők, - de akkor nem lehet
megélni. - Na, akkor azt a kreativitást, amelyet az adóelkerülésbe öltök,
fordítsátok inkább fejlesztésre – válaszolja Ulrich atya.
Valahogyan
így néz ki az, amikor még a pénzügyeinkkel kapcsolatban is Jézusnak tetszően
gondolkodunk. És hogy ez mennyire fontos, azt a hamis sáfár példázatát
következő versek is aláhúzzák: 10Aki hű a kevesen, a
sokon is hű az, és aki a kevesen hamis, a sokon is hamis az. 11Ha tehát a hamis
mammonon nem voltatok hűek, ki bízza rátok az igazit? – kérdi Jézus. Ha a pénzünkkel, a földi javainkkal nem bánunk a Jézushoz
való hűségünk szerint, akkor nem várhatjuk el azt sem, hogy Jézus ránk bízza az
igazán értékeset, az örök élet evangéliumát.
Testvéreim! Ismerjük az örömhírt: Jézus Krisztus megnyitotta
számunkra a mennyország kapuját az Ő kereszthalálával és feltámadásával. És
most hív bennünket, hogy teljes életünket irányítsuk már most a menny felé. Kövessük
hát Jézust minden erőnkkel, és legyünk hűségesek Hozzá életünk minden dolgában!
Ámen.
Tisztelt Lelkésznő, nagyszerű prédikáció, köszönöm szépen, hogy olvashattam! :-) Remek ötlet a blog, és ehhez is kívánok Önnek sok erőt, és persze sok-sok figyelmes olvasót és elégedett kommentelőt egyaránt! :-)
VálaszTörlésKedves Ludwig, nagyon köszönöm! Erős vár a mi Istenünk! :-)
TörlésÁmen! :-)
Törlés