Amikor Rogate
vasárnapján magunkba nézünk, és bűnbánatra készülünk, figyeljünk Jézus
szavaira: „Eddig nem kértetek semmit az
én nevemben: kérjetek és megkapjátok, hogy örömötök teljes legyen.” (Jn 16,
24)
Vajon hisszük-e,
hogy Jézus teljes életet és teljes örömöt szán nekünk? És hisszük-e, hogy ez a
teljes élet és teljes öröm, Tőle jön, vagy máshol keressük? Gyökössy Endre
igyekezett mindig felhívni a figyelmet arra, hogy a keresztyén ember öröme a húsvéti
öröm. Olyan öröm, ami elvehetetlen. Végső, mindent legyőző öröm. Ezért a
keresztyén embernek nem kell mindig és mindenhol mindenféle örömökre vadászni,
az örömöt hajkurászni. Mert van örömhírünk: az Isten szeretetéről, a
megváltásról, a halál legyőzöttségéről és az élet győzelméről. És csak ez az
örömhír tud teljes örömöt ajándékozni nekünk.
Van örömhírünk,
de vajon mire indított bennünket ez az örömhír az elmúlt héten? Tudtunk-e az
Istenben bízni? Tőle vártuk-e a boldogságunkat és boldogulásunkat? Kértük-e
Tőle boldogságunkat és boldogulásunkat? És vajon megnyílt-e a szívünk
embertársaink felé, amikor imádkoztunk?
Az igehirdetés
alapigéje: 1Tim 2, 1-6
Arra kérlek mindenekelőtt, hogy tartsatok
könyörgéseket, imádságokat, esedezéseket és hálaadásokat minden emberért, 2a
királyokért és minden feljebbvalóért, hogy nyugodt és csendes életet éljünk
teljes istenfélelemben és tisztességben. 3Ez jó és kedves a mi
üdvözítő Istenünk színe előtt, 4aki azt akarja, hogy minden
ember üdvözüljön, és eljusson az igazság megismerésére. 5Mert
egy az Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Krisztus
Jézus, 6aki váltságul adta önmagát mindenkiért tanúbizonyságként
a maga idejében.
Már a Húsvét
utáni 5. vasárnapot ünnepeljük, és még mindig nem fogytunk ki abból, hogy Jézus
feltámadásának a csodálatos következményeit keressük az életünkben. Figyeltünk
már az öröm és az éneklés lehetőségére, ma pedig az imádság ajándékával
foglalkozunk.
Mai igehirdetési alapigénkben Pál
apostol arra kéri Timóteust és az efezusi gyülekezetet, hogy tartsanak „könyörgéseket, imádságokat, esedezéseket és
hálaadásokat minden emberért, 2a királyokért és minden
feljebbvalóért”, hogy a keresztyének nyugodt és csendes életet élhessenek „teljes istenfélelemben és tisztességben”. De
nagyon fontos megértenünk, hogy az imádság nem egy feladat, amit Isten kiad
nekünk, hanem ajándék. Óriási lehetőség, amiért mi az égvilágon semmit nem
tettünk, hanem Jézus készítette el nekünk, és Ő szenvedett meg érte.
A
mai igékben legalább két döbbenetes kijelentésre rácsodálkozhatunk. Az egyik
Jézus szava a vasárnap evangéliumából. Azt mondja Jézus: 26Azon a napon az én nevemben kértek, és nem mondom nektek,
hogy én kérem majd az Atyát értetek, 27hanem maga az Atya
szeret titeket, mivel ti szerettek engem, és hiszitek, hogy én az Istentől
jöttem. Ez azt jelenti, hogy Jézus beviszi a tanítványait, bevisz minket a
Szentháromság Isten szeretetközösségébe. Ő az út az Atyához. Megfogjuk Jézus
kezét, és Ő bevezet minket a Szentháromság közösségébe. És onnantól kezdve,
amíg csak Jézuséi vagyunk, élvezhetjük az Szentháromság Isten
szeretetközösségét. Benne lehetünk, tagjai, részesei lehetünk az Isten
szeretetközösségének. Ezért nincs szükségünk semmiféle gurura vagy közvetítőre
ahhoz, hogy Istennel beszélgessünk, mert Jézus a mi közbenjárónk, aki odavisz minket
az Atyához.
A másik megrendítő kijelentés a
Timóteushoz írt levélből ezt a gondolatot folytatja: 5Mert egy az Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek
között, az ember Krisztus Jézus, 6aki váltságul adta önmagát
mindenkiért tanúbizonyságként a maga idejében. Figyeljük meg, Testvéreim,
hogy itt, amikor Pál apostol a martyria, vagyis a tanúságtétel szavát
használja, akkor nem a tanítványok tanúságtételéről beszél, hanem Jézus
tanúbizonyságáról. Arról, hogy Jézus az Ő kereszthalálával bebizonyította a
szeretetét. Bebizonyította azt, amit olvasunk a textusunk 4. versében, hogy „Isten azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön, és eljusson az
igazság megismerésére”. Istennek az a vágya, hogy Vele éljük az életünket
itt a földön, és megoszthassa velünk az örökéletet a mennyországban. És ezt
teljes bizalommal vonatkoztassuk mindannyian magunkra! Isten azt szeretné, ha
Vele élném át az életem minden napját, és arra vágyik, hogy velem töltse az
öröklétet.
Erről az alapról indulhatunk az
imádság felé. De mivel az Istennel való beszélgetés ajándéka elképesztően
gazdag téma, ezért most leszűkítem arra, amiről a mai textusunkban Pál apostol
ír: Arra kérlek mindenekelőtt, hogy
tartsatok könyörgéseket, imádságokat, esedezéseket és hálaadásokat minden
emberért, 2a királyokért és minden feljebbvalóért, hogy nyugodt
és csendes életet éljünk teljes istenfélelemben és tisztességben. 3Ez
jó és kedves a mi üdvözítő Istenünk színe előtt.
Nyugodt és csendes életet (biosz,
tehát a földi életünk) élni teljes istenfélelemben: sokunk vágya ez. A világ
mégis mindig más irányba akar kényszeríteni bennünket. A levél íródásának
idején a keresztyénüldözés akadályozta meg, hogy a hívők csendes és nyugodt
istenfélő életet élhessenek. Ma a korszellem és a társadalmi elvárások teszik velünk
ugyanezt. Építsünk minél nagyobb karriert, éljünk át minél több élményt,
jussunk el mindenhova, ismerjünk minél több embert, mutassuk meg mindenkinek,
hogy kik vagyunk, és milyen nagyszerű dolgokat teszünk és birtokolunk. Minél
nagyobb tempóban éljük az életünket, annál fontosabbnak érezhetjük magunkat,
annál értékesebbnek érezzük az életünket. A korona vírus miatti karantén
azonban talán sokak számára megmutatta, mekkora értéke lehet a nyugodtabb,
eseménytelenebb, korlátozottabb életnek. Mélyebben megélhetjük a
kapcsolatainkat és a tevékenységeinket, ha van idő együtt lenni, és van elég
idő a tevékenységeinkre. De ehhez sok másról le kell mondani. Na, ez az, ami a
mai ember számára idegen és ijesztő.
Amikor
a szentíró arra kéri Timóteust, és vele együtt arra hívja az egész efezusi
gyülekezetet és minket is, hogy imádkozzanak a királyokért és feljebbvalókért,
akkor ezt az egész problémát nagyobb összefüggésbe helyezi. Nem vagyunk
tehetetlenek, mert Isten nekünk ajándékozta az imádság lehetőségét, és Jézus
megszenvedett a bizalmunkért. Igen, észre kell vennünk a világi és a hívő élet
konfliktusát, értenünk kell a feszültség okát, de látnunk kell azt is, hogy a
mindezek feletti hatalom Isten kezében van, és Ő szívén viseli minden ember
sorsát. Minket, hívőket pedig arra hív, hogy bátran kérjünk, bátran
könyörögjünk a változásért.
Nagy
ajándékunk van, Testvéreim. Éljünk az imádság ajándékának lehetőségével! Ámen.
100%-os igazságtartalom! :-)
VálaszTörlésHála Istennek! :-)
VálaszTörlés